Neil van Schalkwyk ar putea fi considerat "inamicul public numărul 1" de către telespectatorii din întreaga lume, el fiind cel care a lansat producţia în masă a celebrei vuvuzela, trompeta asurzitoare din plastic, pe care o consideră "a doua limbă" a Africii de Sud.
Bombardat cu întrebări, vineri, cu ocazia prezentării noii sale vuvuzela, demontabilă în trei piese şi mai puţin zgomotoasă, acest antreprenor din Cape Town şi-a apărat cu ardoare produsul.
"Africa de Sud este o societate multiculturală, în care se vorbesc 11 limbi, aşa că, pe stadioane, nu pot fi cântate aceleaşi cântece pe stadion. Vuvuzela reprezintă într-un fel a doua noastră limbă, cea pe care toată lumea o înţelege", a spus van Schalkwyk.
Omul de afaceri sud-african, în vârstă de 37 ani, a precizat că regretă criticile la adresa trompetei sale:
"Nu i-am auzit însă pe argentinieni plângându-se după victoria în faţa Coreei de Sud (4-1)". El a recunoscut, totodată, că toate aceste discuţii despre vuvuzela au fost foarte profitabile pentru afacerea sa şi a adăugat, zâmbind:
"Anul trecut, Xabi Alonso s-a plâns de zgomotul făcut de vuvuzele, iar apoi am văzut o fotografie de la revenirea sa în Spania. Avea trei trompete în bagaje...".
Cupa Confederaţiilor 2009, găzduită de Africa de Sud, a reprezentat, de fapt, rampa de lansare la nivel naţional a vuvuzelei, până atunci apanajul cvasi-exclusiv al suporterilor echipei Kaiser Chiefs din Soweto.
Neil van Schalkwyk a povestit cum un suporter al acestui club sud-african de top i-a inspirat ideea care i-a schimbat viaţa.
"Jucam la juniorii lui Santos (nu cel brazilian, ci clubul omonim din Cape Town) şi, după ce am marcat un gol, am văzut acel suporter suflând într-un corn lung din aluminiu şi m-am gândit: ar putea ieşi ceva din asta".
Mult mai târziu, în 2001, van Schalkwyk a lansat prima sa trompetă din plastic, în cel mai deplin anonimat, cu doar 500 de bucăţi vândute într-un an, însă marea ocazie a venit abia în 2004, când FIFA a încredinţat Africii de Sud organizarea Cupei Mondiale de fotbal.
"Să suflăm în vuvuzele!" s-a gândit el.
"Am plasat produsul oriunde a fost posibil. În zece ani am realizat o cifră de afaceri de 7 milioane ranzi (750.000 euro), din care jumătate în 2009".
Iar perspectivele sunt înfloritoare, societatea sa, Masincedane Sport, vânzând 25 la sută din cele două milioane de vuvuzele puse în circulaţie în Africa de Sud. El s-a asociat cu afacerişti germani pentru producerea şi comercializarea trompetelor în Europa şi pare pregătit să cucerească lumea, în special Brazilia, unde va avea loc următorul Mondial.
"Sper ca FIFA să nu le interzică în 2014!".
Marea sa concurenţă vine, însă, din China, care a inundat piaţa cu vuvuzelele produse pe bandă rulantă, la preţul de doar 0,24 euro bucata.
"Trompetele chinezeşti îţi distrug buzele, noi facem produse de o calitate mult mai bună!" îşi laudă van Schalkwyk produsul.
Conştient de
"problemele de sănătate" create de vacarmul vuvuzelelor, periculoase pentru auz, antreprenorul sud-african s-a asociat cu o altă companie pentru a-şi putea vinde trompetele însoţite de... dopuri pentru urechi.